بهینه سئو فنی
5 شرکت تخصصی سئو سایت + مقایسه خدمات زوم تک
به علاوه، به شما امکان این را میدهد که جزئیاتی در مورد آن محصولات یا دستور العمل ها ارائه دهید. در تنظیم ساختار وب سایت خود توجه داشته باشید که مسیر ها را بهینه ایجاد کنید بدین صورت که صفحه اصلی وب سایت شما بایستی دسترسی اصولی و راحت به صفحات مهم دیگر چون محصولات و… داشته باشید . دسته بندی ها و زیر دسته ها باید مرتبط و منسجم باشند تا کاربران و همچنین موتورهای جست و جو به آنها دسترسی سریع داشته باشند. سئو تکنیکال بر روی بهینهسازی عوامل فنی وبسایت تمرکز دارد که باعث افزایش دیدهشدن وبسایت در موتورهای جستجو و بهبود رتبهبندی آن میشود. لینک دادن به صفحههایی با خطای 404 یا صفحات مرده، نهتنها هیچ فایدهای برای سایت شما ندارد، بلکه به سئو تکنیکال و به تبع آن، رتبه سایت نیز ضربه میزند. برای رفع این مشکل بهتر است همیشه لینکهای خود را به کمک ابزارهای SEO، رصد کرده و در صورتی که صفحهای حذف یا تغییر کرده است، به دنبال صفحهای جایگزین برای آن باشید.
معمولاً کارهایی مثل پست مهمان و رپورتاژ آگهی برای دریافت بکلینک و ارتقا رتبه خیلی خوب جواب میدهد. موتورهای جستجو به وبسایتهای امن اولویت میدهند و بازدیدکنندگان نیز به وبسایتهایی با گواهی SSL صداقت بیشتری میشناختند. جهت بررسی وضعیت سئوتکنیکال و فرآیند سئو سایت خود می توانید از مشاوران مه ویژن کمک بگیرید. آموزشهای حرفهای ما شامل دورههای آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم، همایش و کارگاه) است.کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است. در اکثر سایتها لینکهایی وجود دارد که مرده یا شکسته هستند و به صفحات خالی (۴۰۴) هدایت میکنند. البته این بدیهی است، مدیران سایتها صفحات جدیدی را می سازند و برخی از صفحات قدیمی را هم ممکن است از بین ببرند.
اگر سایت شما از نظر فنی بهینه نباشد، ربات های گوگل نمی توانند به درستی آن را بررسی کنند و ایندکس شدن در سایت شما به درستی انجام نمی شود. از اولین اقداماتی که برای افزایش سرعت وبسایت باید انجام دهید، فشرده سازی تصاویر وبسایت است. یکی از مهمترین عواملی که باعث کاهش سرعت وبسایتها میشود، افزایش حجم صفحه است. هرچه حجم صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، طبیعتا مدت زمان بیشتری برای بارگذاری آن طول میکشد. اگر عکس های شما JPG یا PNG باشند، می توانید از طریق سایت های convertio.co و cloudconvert.com استفاده کنید.
با بهینه سازی فنی سایت، موتورهای جستجو می توانند بهتر محتوا و ساختار سایت را درک کنند. این مورد باعث می شود که وب سایت شما برای کلمات کلیدی مرتبط با محتوا و صنعت تان در نتایج جستجو بهتر دیده شود شود و رتبه بالاتری دریافت نماید. نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از اقدامات مهم سئو تکنیکال است که بصورت یک فایل شامل کدهای XML است. در این فایل آدرس تمام صفحات سایت قرار میگیرد و مانند یک نقشه عمل میکند، و به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را ایندکس کنند. همچنین این فایل آخرین تاریخ بروزرسانی نوشته ها و صفحات را شامل میشود.
برای آن که پاسخ بهتری در مورد سوال سئو تکنیکال چیست در اختیار شما قرار دهیم، اجازه دهید مروری مختصر به مفاهیم اولیه و پایه سئو داشته باشیم. بهرهگیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. تمام منابع سرور در اختیار شماست و به راحتی میتوانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید.امنیت، سرعت و پایداری بالا برای میزبانی پروژههای بزرگ. با ابرسرورها میتوانید سرور با سیستمعامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. برای مشاهده اطلاعات دقیقتر نیز میتوانید وارد بخش «Crawlability» شده و روی «View details» کلیک کنید.
با رعایت کردن و توجه به سئو تکنیکال میتوانیم رتبه صفحات مختلف سایت خودمان را بهبود دهیم و سئو فنی پایه و اساس خزش، ایندکس و رتبه بندی در گوگل است. سئو تکنیکال به عنوان یکی از مهمترین بخشهای سئو میتواند بر روی عملکرد و رتبهبندی تمام صفحات سایت تاثیر مثبت بگذارد. کاهش bloat code میتواند به بهبود عملکرد یک وبسایت و در نتیجه سئوی فنی آن کمک کند. به کمک سئو فنی و رعایت نکات مربوط به آن می توانید جایگاه سایت خود را درنتایج موتورهای جستجو به صورت چشمگیری ارتقا دهید. بهره گیری از خدمات سئو سایت رایا مارکتینگ می تواند به میزان زیادی به شما در این مسیر کمک کند. همچنین با استفاده از ابزار آنالیز رایگان سئو که سایت رایا مارکتینگ در اختیارتان قرار می دهد، می توانید رتبه سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
در دنیای امروزی، داشتن حضور آنلاین برای هر کسبوکار یا فرد حیاتی است. اما فقط داشتن یک وبسایت کافی نیست؛ شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کشف است و در نتایج جستجوی بهتر رتبهبندی میشود. یکی از جنبههای اساسی سئو، سئو تکنیکال است که بر روی بهینهسازی عوامل فنی وبسایت تمرکز دارد تا دیدهشدن و عملکرد آن در موتورهای جستجو بهبود یابد. یک وب سایت از نظر فنی سالم برای کاربران سریع است و برای روباتهای موتور جستجو به راحتی قابل خزیدن است. تنظیمات فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند یک سایت در مورد چیست و از سردرگمی ناشی از، محتوای تکراری جلوگیری میکند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را با لینکهای غیرمرتبط به صفحات خالی نمیفرستد.
در این بخش به معرفی چک لیست سئو تکنیکال و عناصر مهم آن خواهیم پرداخت. سه عنصر اصلی شامل قابلیت خزش، کارایی و ایندکس شدن است که در ادامه به توضیح هرکدام از آنها میپردازیم. اگر وبسایتی را که طراحی و بهینه سازی کردهاید و میخواهید مخاطبان خارجی داشته باشد، بهتر است از تگ hreflang استفاده و زبان مورد نظر را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. نوشتن تگ hreflang به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر بفهمند، هدف سایت چه زبان و چه کشوری است تا به مخاطبان هدف شما نمایش دهند. به تمام اقداماتی که درون یک سایت برای بهینه سازی و رسیدن به رتبه های برتر گوگل انجام میشود، سئو داخلی میگویند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاربران اینترنت، از تلفن همراه خود استفاده میکنند، عجیب نیست که بهینه بودن سایت برای تلفنهای همراه، یکی از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال باشد.
به همین علت باید ایرادات فنی را برطرف کرده تا سایت رشد کرده و بتوانید ورودی بیشتری بدست بیاورید. اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه سایت خود دارید (یا حتی در سایتهای دیگر) ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. زیرا، اگر آنها صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، ممکن است صفحات شما با محتوای یکسان در رتبه پایینتری قرار گیرند. علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند این صفحات خطا را پیدا کنند. حتی تمایل دارند بیشتر از آنچه بازدیدکنندگان با آن روبرو میشوند لینکهای مرده پیدا کنند زیرا هر پیوندی را که به آن برخورد میکنند دنبال میکنند، حتی اگر پنهان باشد.
استفاده از URL های دوستانه با کلمات کلیدی مرتبط و ساختار ساده و قابل درک برای موتورهای جستجو را در نظر داشته باشید. می توانید از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights یا GTmetrix استفاده کنید تا سرعت لود سایت خود را بررسی کرده و مشکلات را برطرف کنید. افرادی که تمایل دارند تا با استفاده از سئو فنی رتبه سایت خود را بهبود ببخشند، می توانند به نکات درج شده در این مقاله توجه نمایند. برای انجام سئو تکنیکال سایت بهترین کار این است که یک چک لیست کامل از موارد فنی داشته باشید و به ترتیب آنها را رعایت کنید تا تغییرات فوق العادهای در سایت خود مشاهده کنید. گرچه معمولا نرخ تبدیل در موبایل کمتر از دسکتاپ است، اما این مسئله به این معنا نیست که باید از ریسپانسیو بودن سایت غافل باشید. به خاطر داشته باشید اطلاعاتی که در نسخه دسکتاپ نمایش داده میشود، باید عینا در نسخه تلفن همراه هم نمایش داده شوند.
بودجه خزش به میزان زمان و منابع تخصیص یافته از سوی موتورهای جستجو برای خزش در یک صفحه است. کراولرهای موتورهای جستجو، دارای منابع محدودی از منابع و زمانی هستند که میتوانند به وبسایتها اختصاص دهند. بهینه سازی سایت برای بودجه خزش، میتواند کمک کند تا این کراولرها به طور بهینه و با صرف زمان کمتری در صفحات بخزند. سئو تکنیکال، یکی از دو بخش اصلی سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) است که بر روی جنبههای فنی وبسایت تمرکز دارد. این روش سعی دارد با بهینهسازی عوامل فنی وبسایت، موتورهای جستجو را در اندیشیدن بهبود رتبهبندی و نمایش وبسایت در نتایج جستجو به کمک بیاورد. سئو تکنیکال در واقع به موتورهای جستجو کمک میکند به بهترین شکل ممکن از محتوا و ساختار وبسایت استفاده کنند.
می توانید از ابزارهایی مانند Mobile-Friendly Test از Google کمک بگیرید. این فایل در هاست وب سایت قرار میگیرد و برای بررسی و مشاهده آن میتوانید در قسمت جستجوی گوگل بعد از نام دامنه سایت عبارت robots.txt را بنویسد. دو موردی که در ادامه به عنوان ترفندهای سئو فنی سایت بیان میشوند، در سطح پیشرفته بوده و مربوط به سایتهای چند زبانی و طراحی صفحه بندی سایت است. به خاطر داشته باشید که با فعال شدن گواهینامه SSL، آدرس سایت تغییر میکند. پس برای بهبود سئو تکنیکال سایت، به روند تغییر مسیر آدرسها، دقت کنید.
سئو فنی به بهبود سرعت، امنیت و ساختار سایت کمک می کند، که همگی بر تجربه کاربری تأثیر مستقیم دارند. چرا مهم است؟ موتورهای جستجو سایت هایی را که تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند، در اولویت قرار می دهند. در این بخش یاد میگیریم که چطور با سئو فنی، رتبه وبسایت در موتورهای جستجو را بهتر کنیم. بهبود رتبه وبسایت به بعضی عوامل در سئو داخلی و سئو خارجی نیز مرتبط است. به یاد داشته باشید که تمام این عناصر کنار هم میتوانند وبسایتی با سئو عالی و بهینهسازی شده بسازند، بنابراین بهتر است هنگام بهینهسازی هیچ کدام از معیارها را از قلم نیندازید. بهتر است صفحات مهم مانند صفحه «محصولات» یا «تماس با ما» در وبسایتها بیش از سه کلیک با صفحه اصلی فاصله نداشته باشند.
موتورهای جستجو برای پیمایش صفحات سایت شما از رباتها استفاده می کنند. لینک سازی داخلی و ساختار سازی حرفهای سایت از فعالیتهای مهم سئو فنی است. در این مقاله، به چیستی و نحوه بهبود سئو تکنیکال (Technical SEO) و بهبود عملکرد وبسایت پرداختیم. با استفاده از دادههای ساختار یافته، اطلاعات مهمی مانند نام محصول، قیمت، نظرات کاربران، آدرس و سایر جزئیات مرتبط با محتوا به موتورهای جستجو ارائه میشود. این اطلاعات به موتورهای جستجو کمک میکنند تا بهتر و دقیقتر محتوای صفحه را درک کنند و نتایج را به کاربران نمایش دهند.
در بخش بعدی، به بررسی قابلیت رندر شدن یا در دسترس بودن در سئو تکنیکال میپردازیم. این فهرست، نقشه راه وبسایت شما را به موتورهای جستجو نمایش میدهد و با استفاده از آن میتوانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو هیچ بخشی از محتوای مهم شما در سایت را از دست نمیدهند. سایتمپ XML به طور معمول شامل پستها، صفحهها، تگها و انواع دیگر پستهای شما به شکل دستهبندی شده میشود و تعداد تصاویر و آخرین تاریخ ویرایش هر صفحه را نیز در بر میگیرد. برای مثال ممکن است بر اثر اشکالات فنی، یک محتوا با دو URL مختلف نمایش داده شود. این محتوا در تجربه کاربری مخاطبان تأثیری ندارد، اما موتورهای جستجو متوجه آن میشوند و شما را جریمه میکنند.
پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید. در پایان کار؛ امیدوارم هر سوال که در مورد تکنیکال سئو توی ذهنتون داشتید رو برطرف کرده باشیم. کم کم با تجربه و تخصصی شدن توی سئو میتونید قبل از به وجود اومدن هرگونه مشکل فنی و تکنیکالی در سئو خود آن ها را برطرف کنید و به تمام موارد از بیرون نگاه کنید. جالب است بدانید که ادقام دو ابزار Screaming Frog برای عمیق شدن در سایتها و خزنده ای مثل Ahrefs بهترین همیارهای تکنیکال سئو شما خواهند بود. پس نگفته هم معلوم است که سایت شما باید کاملاً با موبایل سازگار باشد.
علاوه بر این، لینکسازی داخلی میتواند به توزیع ارزش لینک در سراسر یک وبسایت کمک کند و قدرت کلی و پتانسیل رتبهبندی سایت را بهبود بخشد. با افزایش روزافزون رقابت در دنیای دیجیتال، روشهای سئو برای جذب ترافیک و افزایش رتبه در نتایج جستجو بیشتر از قبل اهمیت دارد. در این شرایط، سایتهایی موفق خواهند بود که زودتر و بهتر، مجموعهای از روشها و استراتژیها را برای بهینه سازی سایت خود در نظر بگیرند. یکی از بخشهای مهم سئو که برای بسیاری از صاحبان وبسایتها، ممکن است پیچیده باشد، سئو تکنیکال یا سئو فنی است. با بررسی چک لیست کامل سئو تکنیکال و اجرای آن، میتوانید مشکلات فنی وبسایت خود را شناسایی و رفع کنید. در این وبلاگ، به معرفی کامل سئو فنی و بررسی چک لیست کامل آن خواهیم پرداخت.
اما سئو کلاه سیاه، میکوشد با شناسایی نقطه ضعفها و محدودیتهای الگوریتمهای سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد. نوشتن برای کاربران، اگر چه رضایت بازدیدکنندگان را تأمین میکرد، اما الزاماً به رتبهی بهتر در موتورهای جستجو منتهی نمیشد. وبسایت را خزیده و یک داشبورد کاربرپسند ایجاد کرده که مسائل فنی سئو را برای اولویت بندی برجسته میسازد. اگر در تمام صفحات خود لینک سازی صحیحی اعمال کرده باشید، ربات های گوگل هیچ نیازی به سایت مپ ندارند، با این حال استفاده از XML Sitemap را به شما میدهیم. در این مقاله، علاوه بر اینکه به مهمترین سؤال شما یعنی «سئو تکنیکال چیست» پاسخ دادیم، یک لیست کامل هم از تمام کارهایی که باید برای بهبود آن انجام دهید، ارائه کردیم.
حالا فرض کنید همین وبسایت با پیادهسازی تکنیکهایی که پایینتر آنها را میبینید، کرال باجت را به ۱۰۰۰ صفحه در روز برساند و کل وبسایت را در ۱۰ روز کرال کند. بهاینترتیب میتوان گفت بودجه خزش این وبسایت بسیار مطلوب است.بودجه خزش (Crawl Budget)، تعیین میکند که گوگل چهقدر برای صفحات ما ارزش قائل است و چهقدر منابع را به آن اختصاص دادهاست. میزان این منابع، تعداد صفحاتی را مشخص میکند که رباتهای گوگل (Googlebot) در یک بازه زمانی میخزد. این خزش یا کاوش، پیشنیاز ایندکس شدن (Indexing) صفحات در پایگاهداده گوگل و بعد رتبهبندی آنها است. پیادهسازی چند تکنیک و اجتناب از چند اشتباه، میتواند کرال باجت را افزایش داده و سرعت رتبهبندی را نیز بالا ببرد.
برخی آمارها نشان دادهاند که با افزایش سرعت بارگذاری سایت به بیش از ۵ ثانیه، نرخ پرش (bounce rate) به میزان ۹۰ درصد افزایش میابد. بنابراین نه تنها سرعت سایت برای تجربه کاربر مهم است بلکه این یک عامل رتبه بندی نیز هست. اگر سایت شما از نظر فنی بهینه نباشد، گوگل آن را نمیبیند و در صفحه نتایج گوگل دیده نمیشوید و از این راه ورودی کمی خواهید گرفت. دستور User-agent به شما این امکان را میدهد که مشخص کنید کدام رباتها به چه صفحاتی دسترسی دارند. اگر این دستور به ربات Googlebot اشاره کند و دستور Disallow به یک خط اشاره کند، به موتور جستجو اعلام میکنید که هیچ صفحهای از سایت شما را خزش نکند. این موضوع بهویژه برای وبسایتهای وردپرسی بسیار مهم است، زیرا برخی از پوشهها مانند wp-admin نباید بهطور عمومی در دسترس باشند.
خب شما با انجام سئوی تکنیکال، میتوانید سنگهای جلوی پای گوگل را بردارید و با کمک به او، به این فرایند سرعت بدهید. ببینید، گفتیم که گوگل در ابتداییترین سطح، باید بتوانند صفحات سایت شما را پیدا و بعد از بررسی اطلاعات و ثبت آن، صفحه را رتبهبندی کند. در ضمن، یک چک لیست مفید و کاربردی هم حاوی تمام کارهایی که باید برای بهینهسازی فنی سایت انجام دهید، برای شما آماده کردهایم. ۳ ضلع این مثلث هم عبارت است از سئوی تکنیکال، داخلی و خارجی که ضعیف یا اشکال در هرکدام، روند صعود سایت به لیست نتایج برتر را با مشکل مواجه میکند. بله، نقشههای سایت XML به کراولرهای موتورهای جستجو هدایت میکنند و از اهمیت بسیاری برخوردارند.
برای شروع، سایت خودتان را در سرچ کنسول با کمک مقالهٔ «نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول در ۵ گام (آموزش تصویری)» ثبت کنید. اگر سایت شما چندزبانه است و نسخههای مختلفی از یک صفحه را برای کشورها و زبانهای مختلف دارد، حتماً از تگ hreflang استفاده کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونهٔ یوست برای پیادهسازی دادههای ساختاریافته استفاده کنید. مثلاً فروشگاهی که در بین محصولاتش ۱۰ مدل رژ لب میبلین دارد و تنها تفاوت محتوای این ده صفحه محصول، شمارهٔ رژ لب است. اگر از سایتهای وردپرسی استفاده میکنید، با نصب افزونهٔ ShortPixel میتوانید حجم ۱۰۰ تصویر را در ماه بهطور رایگان کم کنید. این سه معیار را میتوانید از گزارش Core Web Vitals سرچ کنسول چک کنید.
اگر شما هم صاحب یک وبسایت هستید که میخواهید بخش فنی آن را بهبود ببخشید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید. «قابلیت خزش یا کراول شدن» (Crawlability) از اصول استراتژی سئو تکنیکال است. رباتهای موتورهای جستجو صفحات شما را کراول میکنند تا درباره محتوای وبسایت، اطلاعات کسب کنند. اگر هر مانعی باعث توقف و بلاک شدن خزش توسط باتها شود، رباتها نمیتوانند اطلاعات صفحات شما را «ایندکس یا نمایهگذاری» (Index) کنند یا به آنها رتبه بدهند. بهینهسازی سایت برای خزش (کراول) به معنای آسانتر کردن کار رباتهای گوگل در یافتن و ایندکس کردن صفحات سایت است. این شامل ساختار سایت منظم، نقشه سایت (sitemap)، لینکهای داخلی قوی و محتوای با کیفیت میشود.
برای دادههای ساختار یافته فرمت ثابتی وجود دارد (Schema.org) که باید این اطلاعات را در آن ارائه کنید، موتورهای جستجو به راحتی میتوانند آن را پیدا کرده و درک کنند. این کار به آنها کمک میکند تا محتوای شما را در یک تصویر بزرگتر قرار دهند. سئو فنی در واقع بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت است تا عملکرد آن سایت را برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بهبود بخشد. اسکیما یا دادههای ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می کند موضوع وبسایت، محتوا یا حتی حوزه تجارت شما را بهتر درک کنند. همچنین میتوانید به موتورهای جستجو بگویید، موضوع صفحه چیست و از چه اجزای مدیایی در صفحه استفاده میشود و تقریبا هر جزئیاتی از صفحه را به موتورهای جستجو بدهید. وقتی نوبت به SEO فنی میرسد، دادههای ساخت یافته یکی دیگر از سرمایههای ارزشمند زمان شماست.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری